Információs levél


Tapasztalataink alapján a könyvvizsgálóknak történtő adatszolgáltatások szorulnak fejlesztésre, elsősorban a tavaly továbbfejlesztett audit feltöltő rendszer használata az, amely nagyban hozzájárul a transzparens és a duplikációt elkerülő adatszolgáltatáshoz. A rendszer használatával kapcsolatos bemutató videót a holnapunkon mindenki számára elérhetővé tettünk.

Másodsorban a pontos tervezés és az időben leegyeztetett ütemterv is szükséges ahhoz, hogy a zárás során minden feladatnak felelőse legyen és ezek határidőre elkészüljenek.

Az indokoltnál jóval több esetben találkozunk azzal, hogy az analitika-főkönyv egyezőség nem teljesül, ami többletmunkát kíván meg a könyvelés és könyvvizsgálat részéről is. Ezzel kapcsolatban az a javaslatunk, hogy olyan belső kontrollokat alakítsanak ki, amelyek folyamatosan ellenőrzik ezen egyezőségek teljesülését. Az év közben nagyobb valószínűséggel lesz elegendő idő ennek a felderítésére, mint a zárási időszakban.

A könyvvizsgálathoz szorosan kapcsolódó számla tesztelések jellemző hiányossága, hogy a dokumentáció egy részét bocsátják rendelkezésre – pl. hiányzik a teljesítés igazolás, CMR, szállítólevél, EKÁER dokumentáció – ami miatt többször kell az egyes tesztekhez visszatérni.

A kockázat alapú könyvvizsgálati megközelítés megköveteli a teljes vállalatra kiterjedő ismeretet, ezért nemcsak a könyvelésre, hanem a társosztályok bevonására is szükség van, így a csapatmunkának kiemelt jelentősége van mind a számviteli, mind a társterületeken.

A korábbiak ismétléseként újra megjegyeznénk, hogy a vezetőségi leveleink többsége a készletekről (rendszer beállítási problémák: értékelési elvek és önköltség számítás miatt), a számviteli becslésekről (hasznos élettartam meghatározása, készlet értékvesztésének vizsgálata, vevőkövetelések értékállósága, céltartalék jogcímek alátámasztottsága), a hiányzó transzferár dokumentációról és az üzleti folyamatokról (nem megfelelően és nem a működéssel összhangban kialakított) szólt.


Fontos megemlíteni, hogy a szakmai standardok alapján harmadik feles bizonyítékként kizárólag akkor tudjuk elfogadni a vevő, szállító, banki megerősítőket, ha azok közvetlenül hozzánk érkeznek meg akár elektronikus, akár postai úton.

 A 2021. december 15-öt követően kiadott könyvvizsgálati jelentéseinket elektronikus aláírással látjuk el és 2022. december 15-t követően kizárólag elektronikus aláírással ellátott jelentéseket bocsátunk ki.