Év végi teendők
Az év végi időszak nemcsak a zárási teendők és határidők miatt kiemelten fontos, hanem azért is, mert ilyenkor lehetőség nyílik a működés átgondolására, fejlesztésére is. A szabályszerűség, a transzparens működés és a pénzügyi tudatosság mind olyan területek, amelyekre ilyenkor érdemes tudatosan fókuszálni.
Az alábbi összefoglalóban olyan kulcsfontosságú témákra hívjuk fel a figyelmet, amelyek segítik a sikeres évzárást, és hosszabb távon is hozzájárulnak vállalkozása stabil, átlátható működéséhez.
Bízunk benne, hogy az alábbiak hasznos támpontot nyújtanak az év végi felkészüléshez és a jövőbeli fejlesztésekhez egyaránt.
1. Év végi leltár – ne hagyja az utolsó pillanatra
A leltár a beszámoló megbízhatóságának egyik alapja. Könyvvizsgálói tapasztalataink alapján az alábbi hibák ismétlődnek a leggyakrabban:
- Hiányos, késedelmes vagy nem megfelelően dokumentált leltárfelvétel
- Selejtezések és értékvesztések nem megfelelő alátámasztása
- A számbavételben olyan munkatársak is részt vesznek, akik a készletek kezeléséért is felelősek
A törvényi előírás szerint a beszámolónak valós és megbízható képet kell nyújtania a vállalkozás vagyoni helyzetéről. Ehhez elengedhetetlen a szabályszerű és ellenőrizhető leltár.
Javasoljuk, hogy a leltár előkészítését már október–november hónapban kezdjék meg, és az időpontról tájékoztassa az auditort is – különösen akkor, ha nagy értékű vagy volumenű készleteket kezel.
2. Tipikus hibák a beszámolókban – mire figyel a könyvvizsgáló?
A következő hibák gyakran előfordulnak az éves zárás során:
- Kapcsolt vállalkozásokkal kapcsolatos ügyletek hiányos nyilvántartása
- Tárgyi eszközök aktiválásának és értékcsökkenésének dokumentációs hibái
- Devizás tételek nem megfelelő árfolyamkezelése
- Bevétel/költség rossz évben könyvelése, értékvesztés, elhatárolás elhagyása
- Kerekítési problémák a beszámoló összeállítása során leginkább azon vállalatok esetén, amelyek EUR-ban vezetik a könyveiket
- Nem a Sztv. szerinti legfrissebb beszámoló séma használata
- A beszámoló készítése során kihagyásra kerülnek az „ebből kapcsolt vállalkozásnak adott/kapcsolt vállalkozástól kapott” „ebből értékvesztés” etc. kiemelések
Javasoljuk, hogy már az év végi zárást megelőzően tekintse át az ilyen jellegű tételeket, és szükség esetén egyeztessen könyvelőjével vagy könyvvizsgálójával.
3. Kötelező elektronikus aláírás és archiválás – új könyvvizsgálati szabályok 2025-től
2025. január 1-jétől minden olyan üzleti évre vonatkozó könyvvizsgálói jelentést, amely ezen a napon vagy azt követően kezdődik, elektronikus formában, minősített vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyeggel ellátva kell kiállítani. A jelentésnek így hiteles, visszakövethető és hamisításbiztos módon kell elkészülnie.
A könyvvizsgálati dokumentációt a könyvvizsgálóknak elektronikus formában kell archiválni és azt legalább 8 éven keresztül megőrizni. Az archivált anyagok változatlanságát egyedi, digitálisan generált hash értékkel (digitális lenyomat) kell biztosítani, amely révén a dokumentum későbbi módosítása egyértelműen kimutatható. Ez fontos szerepet játszik a könyvvizsgálati dokumentáció védelmében és a szabályozói megfelelésben.
A fentiek tükrében, különösen lényeges, hogy a beszámolót elfogadó taggyűlési határozat nem lehet korábbi, mint a könyvvizsgálói jelentés dátuma. Az elektronikus aláírás és időbélyeg révén ez az időrend egyértelműen igazolhatóvá válik, így kérjük, fordítsanak figyelmet a zárási folyamatok pontos ütemezésére.
Javasoljuk, hogy a zárási és jóváhagyási folyamatokat ennek megfelelően időzítsék, és gondoskodjanak arról, hogy a könyvvizsgálói jelentés elkészülte megelőzze a beszámoló elfogadását.
4. Belső ellenőrzés – kiszervezve vagy közösen: hatékonyabb működés, biztosabb kontroll
A belső ellenőrzés nemcsak a nagyvállalatok kiváltsága: egyre több középvállalat ismeri fel, hogy a jól működő belső kontrollrendszer hozzájárul a hatékony, szabályos és átlátható működéshez.
Szakértőként támogatjuk ügyfeleinket a teljes belső ellenőrzési tevékenység kialakításában vagy fejlesztésében – legyen szó egyedi vizsgálatokról, kockázatalapú ellenőrzési terv készítéséről, vagy a belső audit teljes vagy részleges kiszervezéséről.
A belső ellenőrzés révén csökkenthetők a működési és szabályozási kockázatok, erősödik a vállalat megbízhatósága partnerei, tulajdonosai és a hatóságok szemében.
Kérdése van?
Ha bármelyik fenti témával kapcsolatban további kérdése merül fel forduljon hozzánk bizalommal!