Információs levél 10.08.


Az éves zárás ezen szakaszában felidézzük, hogy melyek azok a területek, amelyek beavatkozást, támogatást igényelnek, valamint sorra vesszük az idei kihívásokat.

A vezetőségi leveleink többsége a készletekről (rendszer beállítási problémák, értékelési elvek és önköltség számítás miatt), a számviteli becslésekről (hasznos élettartam meghatározása, készlet értékvesztésének vizsgálata, vevőkövetelések értékállósága, céltartalék jogcímek alátámasztottsága), a hiányzó transzferár dokumentációról és az üzleti folyamatokról (nem megfelelően és nem a működéssel összhangban kialakított) szól. Amennyiben ezen témákkal kapcsolatos kérdése merülne fel, keressen bennünket.

Az éves eredmény pontos meghatározásához, előrejelzéséhez a zárási tételek (elhatárolás, adókalkuláció, nem realizált árfolyam differencia) szükségesek, amelyek azonban nehezen becsülhetőek. Fontosnak tartjuk, hogy ezen tételekkel is számoljanak az év során, hogy az esetleges év végi meglepetéseket el tudják kerülni. A részletes zárási ütemterv kidolgozása kritikus a határidőre történő adatszolgáltatás biztosításában is.


2021.01.01-től a számviteli törvény előírásainak változása miatt változott egyes ügyletek könyvviteli elszámolása:

- az osztalék miatt elengedett kötelezettséget az eredménytartalék növekedéseként kell könyvelni az elengedés időpontjával

- nettó módon számolandók el – a gazdasági esemény eredményétől függően egyéb bevételek, vagy egyéb ráfordítások között:

  • az immateriális javak, tárgyi eszközök értékesítéséből származó bevétel és a könyv szerinti érték különbségét,
  • az eredeti követelést engedményezőnél az átruházott (engedményezett) követelés engedményes által elismert értékének és könyv szerinti értékének a különbségét.


Az adóhivatal által bevezetett, NAV 3.0 számla letöltő rendszer a könyvvizsgálati munka során kiemelt szerepet fog kapni, így kérünk mindenkit, hogy felhasználóként a könyvvizsgálókat is beállítani szíveskedjenek. Ezzel szeretnénk mind a kimenő, mind a bejövő számlákat, valamint a kapcsolódó elhatárolásokat, időszaki elszámolásokat ellenőrizni. Ehhez szorosan kapcsolódik az az elvárásunk, amely szerint a vevő, szállító, banki megerősítőket harmadik feles bizonyítékként kizárólag akkor tudjuk elfogadni ha azok közvetlenül hozzánk érkeznek meg akár elektronikus, akár postai úton.

Strukturált módon hatékony feldolgozást tesz lehetővé a tavalyi évben bevezetett audit feltöltő rendszerünk, amely a számla letöltővel egy helyen elérhető. Ezen funkció segítségével az audit feladatok átláthatóbbá és tervezehetőbbé váltak.

2021. december 15-t követően kiadott könyvvizsgálati jelentéseinket elektronikus aláírással látjuk el, így aláírt verziót csak külön kérésre és indokolt esetben tudunk kiállítani, akinek erre szüksége van kérem időben jelezze.