KIVONAT AZ ADÓTÖRVÉNYEK 2021. ÉVKÖZBENI és 2022. ÉVI VÁLTOZÁSAIBÓL


Személyi jövedelemadó

Gyermeket nevelők adóvisszatérítése 

A 2021. év bármely napján családi kedvezményre jogosult magánszemélyek (akkor is ha nem veszik igénybe, vagy nem ők veszik igénybe a családi kedvezményt) meghatározott összegig – max. 809.000 Ft- visszakapják a 2021. évi személyi jövedelemadójukat 

    • az összevont adóalapot terhelő személyi jövedelemadóból,

    • a 15 százalékos mértékű egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) személyi jövedelemadó részéből, ami az ekho 9,5 százaléka,
    • a kisadózó vállalkozások tételes adójának 25 százalékát.

Lehetőség van a családi kedvezmény újra felosztására is. Az adóvisszatérítés részletes szabályait korábbi hírlevelünkben foglaltuk össze. 


Minimálbér és a munkáltatói közterhek változása


2021változás2022
Minimálbér167 400 Ft+19,5%200 000 Ft
Garantált bérminimum219 000 Ft+18,7%260 000 Ft
Szociális hozzájárulási adó15,5%-2,5%13%
Szakképzési hozzájárulás1,5%-1,5%0%


A SZÉP Kártya keretösszegei jövő évtől újra a törvényben előírt mértékre állnak visszaAz éves rekreációs keretösszeg a piaci szférában ismét évi nettó 450 ezer Ft lesz 

Az egyes alszámlák határértékei, melyek béren kívüli juttatásnak minősülnek:  

a)szálláshely alszámlára utalt támogatás legfeljebb évi 225 ezer forint, 

b)vendéglátás alszámlára utalt támogatás legfeljebb évi 150 ezer forint, 

c)szabadidő alszámlára utal utalt támogatás legfeljebb évi 75 ezer forint 


Az átjárhatóság az egyes alszámlák között 2022.09.30-ig meghosszabbodik, ugyanakkor a szociális hozzájárulási adófizetési mentesség már nem áll fenn a jövő évtől! 

juttatás a kifizetés időpontjában érvényes szabályok szerint adózik 


Közterhek alakulása béren kívüli juttatások esetén:

Juttatás nettó összege x (15% SZJA+13% SZOCHO)=28% 


Közterhek alakulása egyes meghatározott juttatásoknál: 

(Juttatás nettó összege x 1,18) x (15% SZJA+13% SZOCHO)=33,04% 

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Távmunka költségtérítés 

Bekerült a Munka Törvénykönyvébe és az Szja Törvénybe is a korábban a veszélyhelyzettel összefüggésben hozott kormányrendeletben szabályozott távmunkavégzés. 


Jövő évtől a munkaszerződésben kikötött távmunkavégzés esetén igazolás nélkül, költségként elszámolható a távmunkavégzéssel összefüggésben költségtérítés címén fizetett összegből a felek által előzetesen meghatározott, de legfeljebb havonta az adó év első napján érvényes havi minimálbér 10 %-nak megfelelő összeg (2022.01.01-től 20 000 Ft). 


Ha a távmunkavégzés nem érinti az egész hónapot, a havi összegnek a távmunkavégzéssel érintett napokkal arányos része minősül igazolás nélkül elszámolható költségtérítésnek. 

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


25 év alatti FIATALOK adómentessége 

A kedvezmény 2022.01.01-től érvényesíthető összevont adóalapot csökkentő kedvezményként, egészen addig, ameddig a magánszemély be nem tölti a 25. életévét.

Jogosultsági hónapként azok a hónapok vehetők figyelembe, amelyekben a 25. életévét még nem töltötte be az adózó. Az utolsó jogosultsági hónap pedig az a hónap, amelyben a fiatal a 25. életévét betölti.

kedvezmény jogosultsági hónaponként maximum a tárgyévet megelőző év július havi nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkereset lehet, ez 2021-ben 433 700 Ft volt.


A jövedelmet juttató munkáltató, kifizető részére a kedvezmény érvényesítéséhez nem kell adóelőleg?nyilatkozatot tenni (kivéve, ha azt az adott kifizetőnél nem, vagy csak részben veszi igénybe a jogosult). 

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Kerékpárhasználat adómentessége 

A cégek kedvezőbb feltételekkel juttathatnak jövőre kerékpárt dolgozóiknak. Az Szja tv. 1. mellékletének változásával a kifizetők adómentesen biztosíthatják az emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 watt teljesítményű elektromos motorral segített kerékpár magáncélú használatát. 


A jogszabálymódosítás eredményeként a munkáltató a feltételeknek megfelelő kerékpárt, elektromos kerékpárt biztosíthat a munkavállalói számára úgy, hogy a kerékpár nem kerül a dolgozó tulajdonába. Hangsúlyozandó, hogy a kifizető kizárólag kerékpár használatát biztosíthatja adómentesen. 


Figyelemmel arra, hogy a kerékpár a munkavállaló magánszükségleteinek kielégítését szolgálja és nem az azt juttató társaság adóköteles termékértékesítéséhez, szolgáltatás nyújtásához kapcsolódik, ezért az Áfa tv. általános adólevonási előírása szerint a kerékpár vásárlása, bérlése során a társaságra áthárított áfa nem helyezhető levonásba. 


Kriptovalutával kapcsolatos szabályok 

2022-től a kriptoeszköz értékesítéséből származó jövedelem már neaz összevont  adóalap részét fogja képezni, hanem külön adózó jövedelemnek minősül és azután szociális hozzájárulási adót sem kell fizetni. 


kriptoeszközzel végrehajtott ügyletből származó jövedelmet magánszemélynek adóévenként kell megállapítania, melyet megtehet az adóbevallási tervezet kiegészítésével vagy a saját maga által elkészített adóbevallásában. Átmeneti rendelkezés alapján azon magánszemélyek, akik 2022 előtt kriptoeszköz átruházására, átengedésére tekintettel jövedelmet nem állapítottak meg, az új szabályok szerint megállapíthatják a jövedelmet és azt 2022. évi ügyleti eredményként vehetik figyelembe. 

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Szociális hozzájárulási adó 

A szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5%-ról 13%-ra csökken 2022. január 1-jétől. 


A szakirányú oktatás és a duális képzés adókedvezménye 

A szakképzési hozzájárulás átalakulásának következtében jelenik meg ez az új adókedvezmény a szociális hozzájárulási adóban. A szakképzési munkaszerződést, illetve hallgatói munkaszerződést munkáltatóként megkötő adóalany (akár KIVA alany) számára a szociális hozzájárulási adóból biztosítja a korábban a szakképzési hozzájárulás kapcsán a bruttó kötelezettség tekintetében érvényesíthető kedvezmények igénybevételét. 


A kedvezményt az összes többi adókedvezmény megelőzi, de a többi kedvezményt meghaladóan is érvényesíthető. A kedvezményre vonatkozó számítások, szakma, illetve súlyszorzók változatlanok maradnak.  

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Társadalombiztosítás

Járulék mértéke 

A járulékok kapcsán nincs jelentős változás, a 2022-es évben a következők szerint alakulnak: 

    • A társadalombiztosítási járulék mértéke 18,5%
    • A nyugdíjjárulék mértéke10%
    • Az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összege 2022.01.01-től 8 400 Ft-ra emelkedik (napi összege 280 Ft)  


Rehabilitációs hozzájárulás 

A hozzájárulás mértéke a tárgyév első napján a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalónak megállapított alapbér kötelező legkisebb összegének kilencszerese személyenként, 2022-től 1 800 000 Ft/fő/év 


Egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás 

A kifizető által fizetendő ekho mértéke 15,5%-ról 13%-ra mérséklődik.  

(Hatályba lép 2022. január 1.) 


Kisvállalati adó 

Az adó mértéke 11%-ról 10%-ra csökken. 


A duális képzést folytató kiva alany a szakképzési hozzájárulásból adókedvezményt vehet igénybe, annak ellenére, hogy a kiva kiváltja a szakképzési hozzájárulást. Feltétele, hogy a kiva alany szakképzési munkaszerződés, hallgatói munkaszerződés, felsőoktatási intézménnyel kötött együttműködési megállapodással rendelkezzen. Átmeneti szabályozás folytán a 2021. adóévre még a szakképzési hozzájárulásból érvényesíthető adó-visszaigénylés formájában. 

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 



Társasági adó 

„Fordított” hibrid struktúrák 

A belső piac működését közvetlenül érintő adókikerülési gyakorlatok elleni szabályok megállapításáról szóló 2016/1164 tanácsi irányelv (ATAD irányelv) átültetésének kötelezettségével összefüggésben a társasági adóban bevezetésre kerül az úgynevezett fordított hibrid struktúrákból adódó adóelkerülés kezelésére irányuló szabályozás. Ezzel teljessé válik az irányelv implementációja.  

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Fejlesztési adókedvezmény 

Végéhez ért a kis- és középvállalkozásoknak adható fejlesztési adókedvezményre jogosító beruházási értékhatár csökkentése. 2022-től kisvállalkozások legalább 50 millió forintos, a középvállalkozások legalább 100 millió forintos jelenértékben meghatározott értékhatártól igényelhetik a fejlesztési adókedvezményt. Továbbra is bejelentési kötelezettséghez kötött.  

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Munkáltató által a dolgozóknak használatra biztosított kerékpár költsége 

A jövő évtől a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek minősül a társaság által a vele munkaviszonyban álló magánszemély, illetve vezető tisztségviselője, személyesen közreműködő tagja, valamint a korábban munkaviszonyban álló, saját jogú nyugdíjas, valamint az említett magánszemélyek közeli hozzátartozója részére, bármely módon biztosított, kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített  kerékpár vásárlása, átadása, használata, fenntartása és üzemeltetése révén felmerült költség, ráfordítás (pl. szerviz, bérlés díja). 


Figyelemmel arra, hogy a kerékpár a munkavállaló magánszükségleteinek kielégítését szolgálja és nem az azt juttató társaság adóköteles termékértékesítéséhez, szolgáltatás nyújtásához kapcsolódik, ezért az Áfa tv. általános adólevonási előírása szerint a?kerékpár vásárlása, bérlése során a társaságra áthárított áfa nem helyezhető levonásba 

(Hatályba lép: 2022. január 1.) 


Általános forgalmi adó 


E-áfabevallás 

A 2021. év legjelentősebb változása lett volna az e-áfabevallás. A már 2020-ban kihirdetett jogszabálymódosítás alapján a 2021. július 1-jét magában foglaló adómegállapítási időszakról az adóhatóság bevallástervezetet készített volna a vállalkozások számára a számlaadat-szolgáltatásból, valamint az online pénztárgépek általi adatszolgáltatásból beérkező adatok alapján, melyet a tárgyhót követő hónap 12. naptól tesz elérhetővé az adóalanyok számára.  


A veszélyhelyzetre tekintettel először elhalasztották a bevezetését a 2021. október 1-jét magában foglaló adómegállapítási időszakra, majd egy kormányrendelettel kimondták, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt nem fog hatályba lépni az e-áfabevallásra vonatkozószabályozás. 2022. január 1-jével pedig teljesen hatályon kívül fogják helyezni a NAV által készítendő bevallástervezettel, annak elfogadásával, módosításával, kiegészítésével kapcsolatos szabályrendszert 

(Hatályba lép 2022. január 1.) 


behajthatatlan követelésre vonatkozó szabályok  

2020. január 1-je óta a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás után fizetendő áfa alapja – meghatározott feltételek teljesülése esetén – csökkenthető, ha az adóalany vevő a termék vagy szolgáltatás ellenértékét nem egyenlítette ki és a teljesítés időpontja 2015. december 31. utáni volt.  


2021 júniusától alkalmazandó jogszabálymódosítás tovább könnyítette a jelenlegi, a behajthatatlan követelés érvényesítésével kapcsolatos bonyolult feltételrendszert. Így törlésre került néhány, a vevőre az alapügylet teljesítési időpontjában vonatkozó negatív feltétel (például fizetésképtelenségi eljárás, adóhiány, adóhátralék hiánya). Ezáltal egyszerűbbé válik az áfavisszaigénylési feltételeket teljesíteni. 

(Hatályba lépett: 2021. június 10.) 


Mentesülés a számlakibocsátási kötelezettség alól 

2021. július 1-jétől már bármilyen fizetési mód esetén is ki lehet állítani nyugtát, ha nyugtakiállítás egyéb feltételei is fennállnak (számla kibocsátását az adóalanytól nem kérik, a vevő nem adóalany, az ügylet értéke nem haladja meg a 900.000,-Ft-ot). Ez azonban nem alkalmazható a Közösségen belüli termékértékesítés esetében. 

(Hatályba lépett: 2021. július 1.) 


Változások a fordított adózásban 

Eredetileg 2022. június 30-án megszűnt volna a fordított adózási mód alkalmazása az Áfa tv. 6/A. és 6/B. számú mellékleteiben található gabona- és acélipari termékek, valamint az üvegházhatású gáz kibocsátásra jogosító forgalomképes vagyoni értékű jog (széndioxid kvóta) vonatkozásában. A jogszabálymódosítás értelmében a fordított adózás 2022. július 1-jét követően is alkalmazható lesz ebben a körben. 

(Hatályba lép: 2022. július 1.) 


Az Európai Unió Tanácsának végrehajtási határozata értelmében 2024. december 31-ig változatlanul fordított áfa vonatkozik a felszámolás alatt lévő társaságok tárgyi eszközeinek értékesítésére, illetve 100.000,-Ft-ot meghaladó termékértékesítésére szolgáltatásnyújtására. 


Helyi adók 

Az elhúzódó járványhelyzet miatt az önkormányzatokat korlátozó rendelkezések a 2022. adóévre is érvényben maradnak. 

A 2022. évben végződő adóévben a helyi adó és a települési adó mértéke nem lehet magasabb, mint ugyanazon helyi adónak, települési adónak a 2020. december 2-án hatályos és alkalmazandó önkormányzati adórendeletben megállapított adómértéke. 


Az önkormányzatnak a 2020. december 2-án hatályos adórendelete szerinti adómentességet, adókedvezményt a 2022. évben végződő adóévben is fenn kell tartania. 


A települési önkormányzat a 2022. évre új helyi adót, új települési adót nem jogosult bevezetni. 


Helyi iparűzési adó 

Az a vállalkozás, aki a 2021. évre elfogadott, közzétett beszámoló adatai alapján mikro-, kis- és középvállalkozásnak minősül, azzal hogy 

  • összes foglalkoztatotti létszáma 250 főnél kevesebb és 
  • éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 4 milliárd forint,

(kétéves szabály alkalmazása nélkül, de a partner és kapcsolt tagok adatait is figyelembe véve) 


jogosult helyi iparűzési adó csökkentésre, ha a 2021. évben végződő adóévben alkalmazandó önkormányzati rendeletben megállapított helyi iparűzési adómérték több, mint 1 százalék. 


Ha a fent meghatározott feltételek a 2022-ben végződő adóévben is fennállnak, akkor a fenti szabályok a 2022. évben végződő adóévben is alkalmazhatóak. 


A vállalkozónak a 2022. évben az önkormányzati rendelet szerinti adómértékkel bevallandó iparűzési adóelőleg 50 százalékát kell megfizetni, ha az adózó 2021. évben az adóhatóság felé már tett nyilatkozatot, feltéve, hogy nincs olyan székhelye, telephelye, amelyet e nyilatkozattételt követően hozott létre. 


Aki 2021. évben nem tette meg a nyilatkozatot, az 2022. február 25-ig nyilatkozik a székhelye, telephelye szerinti önkormányzati adóhatóságnak arról, hogy  

  • a 2021. évben végződő adóévben mikro-, kis- és középvállalkozásnak minősült, vagy   
  • a 2022. évben várhatóan mikro-, kis és középvállalkozásnak minősül.

Valamint bejelenti Htv. szerinti telephelyét az adóhatóság felé, ha ezt eddig az időpontig nem tette meg. 


Az adócsökkenés 2021. évre átmeneti támogatásnak minősül. E támogatás 2022. évben a vállalkozó döntésétől függően, tevékenysége függvényében csekély összegű támogatásként vagy átmeneti támogatásként vehető igénybe. 


Adózási eljárásjogi jogszabályok 

Speciális fizetési könnyítési eljárások 

Meghosszabbításra kerültek a fizetési könnyítési eljárások. 2022.06.30-ig be lehet nyújtani még a kérelmeket. 

Az adóhatóság mind a jogi személyek, mind a természetes személyek kérelmére az adóhatóságnál nyilvántartott, legfeljebb ötmillió forint összegű adóra egy alkalommal, legfeljebb hat havi pótlékmentes fizetési halasztást vagy legfeljebb tizenkét havi pótlékmentes részletfizetést engedélyezhet, ha a kérelmező a kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolja vagy valószínűsíti, hogy a fizetési nehézség a veszélyhelyzetre vezethető vissza. 


Az adóhatóság a nem természetes személy adózó kérelmére az őt terhelő adótartozást egy adónem tekintetében, egy alkalommal, legfeljebb húsz százalékkal, de ötmillió forintot meg nem haladó összegben mérsékelheti. 

Abban az esetben van lehetőség a fenti mérséklésre, ha az adótartozás megfizetése a kérelmező gazdálkodási tevékenységét a veszélyhelyzetre visszavezethető okból ellehetetlenítené. 

(Hatályba lépett: 2021.06.10)  


Szokásos piaci ár megállapítása 

A szokásos piaci ár megállapításával kapcsolatos eljárások az adóhatóság hatásköréből az adópolitikáért felelős miniszter hatáskörébe kerülnek. Ez lehetőség teremt arra, hogy az adópolitikáért felelős miniszter a transzferárazás területe felett átfogó szakmai kontrollt tudjon gyakorolni. 

(Hatályba lépett: 2021. október 1.) 


Gépjárműadó összege 

A módosítás eredményeképpen a gépjárműadó összegét az eddigiekhez képest nem ezer forintra kerekítve, hanem forintban kell megállapítani és megfizetni. Ezáltal összehangba kerül a Gépjárműadóról szóló törvény és az Art. 

(Hatályba lép: 2022. január 1.)