Elérhetővé vált a tényleges tulajdonosi nyilvántartás


A napokban vált elérhetővé a tényleges tulajdonosi nyilvántartás, amelyben a pénzmosásra kötelezett szolgáltatók ellenőrizhetik az ügyfeleik által megadott tényleges tulajdonosokra vonatkozó adatokat.

A nyilvántartás eléréséhez mindenekelőtt regisztrálni kell a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál. Ezt a regisztrációt az AFADREG nevű nyomtatványon keresztül lehet megtenni. A regisztrációs adatlapot a regisztrációt kezdeményező szervezet hivatalos elektronikus elérhetőségéről kell beküldeni a NAV-hoz.

A nyomtatványt a NAV oldaláról lehet letölteni: https://nav.gov.hu/penzmosas

A regisztráció során meg kell adni a szolgáltató cég, illetve azon személy vagy személyek adatait, akik a későbbiekben a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból adatot igényelhetnek. Itt meg kell adni azt is, hogy milyen adatokhoz igényeljük a hozzáférést. A szolgáltatóknak ez az igénye csak a tényleges tulajdonosok adatainak megismerésére irányulhat.

A regisztrációt követően az adatbázisban szereplő adatok megismerésére jogosult személynek az e-Papír használatával kell jeleznie megismerési igényét. A megismerési lehetőség személyhez kötött, ezért az e-Papíron jelzett igényt a jogosult személy KÜNY-tárhelyéről (Ügyfélkapus tárhelyéről) kell elküldeni a NAV részére.

Az adatok igénylését tehát csak a regisztrált személyek kezdeményezhetik a NAV-nál.

További feladata lesz a szolgáltatóknak, hogy eltérésjelzést tegyenek abban az esetben, ha a tényleges tulajdonosi viszonyokat érintően érdemi eltérést észlelnek az általuk ismert és a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban rögzített tényleges tulajdonosi adatok között. Erre egy külön nyomtatvány (TTNYELT) készült, amely ezen a linken keresztül érhető el: https://nav.gov.hu/penzmosas

A TTNYELT adatlapon az alábbiakat kell megadni:
  • a jelzést tevő hatóságként vagy szolgáltatóként teszi a jelzést,
  • mely adatszolgáltatóra (ügyfélre) vonatkozik a jelzés,
  • mely tényleges tulajdonos érintett a jelzéssel, és
a tulajdonos mely adata érintett érdemi eltéréssel.

A tényleges tulajdonosi nyilvántartásban szereplő szervezeteket egy 10-es skálán értékeli a hatóság, ez a TT-index.

Ha valaki eltérést jelez, akkor az mínusz pontokat jelent az adott szervezettnek. A hatósági, felügyeleti szervi, bírósági, ügyészségi eltérésjelzés 2 ponttal, a szolgáltatói eltérésjelzés 1 ponttal csökkenti a TT-indexet

Ha a TT-adatok indexe:
  • 8 pont alá csökken (azaz 7 vagy 6), akkor az adatszolgáltató TT-adatai bizonytalan,
  • 6 pont alá csökken, (5-1) akkor az adatszolgáltató megbízhatatlan minősítést kap.
A TT-index figyelése a szolgáltatók számára is fontos lesz. A NAV a honlapján elérhetővé teszi azon adatszolgáltatók nevét, rövidített elnevezését és – ha azzal rendelkezik – adószámát, akik
  • 180 napot meghaladó időtartamban „Bizonytalan” minősítésű tényleges tulajdonosi adatokkal rendelkeznek, és
  • külön adatbázisban, akik TT-minősítése „Megbízhatatlan” lett.
A megbízhatatlan minősítésű tényleges tulajdonosi adatokkal rendelkező ügyfelek esetében a szolgáltatónak magas kockázati szintnek megfelelő ügyfél-átvilágítási intézkedéseket kell tennie, illetve a szolgáltatónak meg kell tagadnia a megbízhatatlannak minősített ügyfelének a négymillió-ötszázezer forintot elérő összegű ügylet teljesítését.