Változások a transzferár nyilvántartással kapcsolatos előírásokban


Szokásos piaci ár és szokásos piaci tartomány fogalma

A társaságoknak adóalap korrekciós kötelezettségük áll fenn abban az esetben, ha a kapcsolt vállalkozásaikkal egymás közötti szerződésükben magasabb vagy alacsonyabb ellenértéket alkalmaznak annál, mint amilyen ellenértéket független felek összehasonlítható körülmények esetén egymás között érvényesítenének.

A társasági adótörvény értelmező rendelkezései közé augusztus 26-i hatállyal bekerül az eddig a 18. § (1) bekezdésben megfogalmazott és fent ismertetett szokásos piaci ár fogalma és új fogalomként jelenik meg a szokásos piaci tartomány.

Szokásos piaci tartománynak tekinthető a társasági adótörvényben előírt módszerek alkalmazásából származó, független felek közötti összehasonlítható ügyletek vagy összehasonlítható független vállalkozások pénzügyi adataiból álló értékek halmaza.


Adatszolgáltatás a szokásos piaci árról a társasági adóbevallásban

A kisvállalkozásnak nem minősülő gazdasági társaságok azon kötelezettsége, hogy transzferár nyilvántartást kell készíteniük az adóévben kapcsolt felekkel folytatott ügyleteikről továbbra is fennáll, és változatlan marad a nyilvántartási kötelezettség alól mentesülő ügyletek köre is, pl.: szokásos piaci áron számítva 50 millió Ft-ot meg nem haladó ügyletek, költségek átterhelése.

A nyilvántartás elkészítésének határideje változatlanul a társasági adóbevallás benyújtásának az időpontja. Az új előírások szerint nem elegendő a nyilvántartásnak rendelkezésre állnia, az érintett adózóknak a társasági adóbevallásban adatot is kell szolgáltatniuk a szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartási kötelezettségről szóló NGM rendeletben meghatározottak szerint.

Az adatszolgáltatás pontos tartalma és terjedelme még nem ismert, mivel az NGM rendelet módosítására még nem került sor.

Az adatszolgáltatási kötelezettség miatt az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt kell fektetni majd arra, hogy a nyilvántartás a társasági adóbevallás benyújtásának határidejére rendelkezésre álljon.

A hatályba léptető rendelkezés értelmében az adatszolgáltatás első alkalommal a 2022. december 31-ét követően benyújtott adóbevallásban kell teljesíteni.


Interkvartilis tartomány kötelező alkalmazása

A szokásos piaci tartomány meghatározása során az interkvartilis tartományt eddig nem kellett kötelezően alkalmazni azokban az esetekben, ha az összehasonlító elemzés kevesebb mint 10 vállalat legalább három pénzügyi évének adatait vagy kevesebb mint 30 megfigyelést vett figyelembe, valamint az összehasonlító minta terjedelme nem érte el a 15 százalékpontot. Ilyen esetekben elfogadható volt az eredeti minta minimum-maximum értéke közötti ártartomány (jövedelmezőség) szokásos piaci tartományként.

A jogszabályváltozás eredményeképpen ez a kivétel megszűnik, és minden esetben kötelező lesz az interkvartilis tartomány használata.

Ezt a szabályt első alkalommal a 2022-ben kezdődő adóév adókötelezettségének megállapítása során kell alkalmazni.


Kiigazítás mediánra

Amennyiben a kapcsolt vállalkozások által egymás között alkalmazott ár, árrés, vagy haszon nem esett bele a szokásos piaci tartományba, eddig jogszabály nem tartalmazta, hogy a szokásos piaci tartomány mely elemére szükséges kiigazítani. Az adóhatósági elvárások szerint a tartomány legközelebbi elfogadható értékére, az interkvartilis tartomány kötelező alkalmazása esetén az alsó, vagy felső kvartilisre történhetett a kiigazítás.

A módosítás következtében, ha a társaság által alkalmazott ellenérték a szokásos piaci tartományon kívül esik, az adózás előtt eredmény módosítása során szokásos piaci árként a szokásos piaci tartomány azon középső értékét, amelynél az adatok legfeljebb fele kisebb és legfeljebb fele nagyobb (medián) kell figyelembe venni. A társaság a mediántól eltérő értékre is kiigazíthatja az adózás előtti eredményét, de ekkor igazolnia kell, hogy a szokásos piaci tartományon belül egy a mediántól eltérő érték felel meg a legjobban a vizsgált ügyletnek.

Ha a társaság által alkalmazott ellenérték a szokásos piaci tartományon belül helyezkedik el, akkor a hatályba lépő rendelkezések szerint az adózás előtti eredmény csökkentésének vagy növelésének nincs helye. Különösen fontos ezt azon vállalatcsoportok tagjainak figyelembe vennie, ahol a transzferár politikában rögzített elvárások szerint kialakított gyakorlat része volt, hogy abban az esetben is kiigazítást hajtsanak végre, ha az elfogadható tartományon belül helyezkedett el a társaság által elért haszon.

A mediánra történő kiigazítást első alkalommal a 2022-ben kezdődő adóév adókötelezettsége megállapítása során kell alkalmazni.


Mulasztási bírság a transzferár dokumentáció miatt

A transzferár dokumentáció hiánya vagy hiányossága miatt kiszabható mulasztási bírság összege az eddigi 2 millió forintról 5 millió forintra, az ismételt mulasztás esetében az eddig 4 millió forintról 10 millió forintra emelkedik.

Az emelt összegű bírságtételeket először 2023. adóévben kell először alkalmazni.


Szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás

A szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás díja eddig annyiszor 2 millió forint volt, ahány oldalú eljárást kezdeményeztek.

2022. augusztus 27-től az eljárása díja egyoldalú eljárásban 5 millió forint, kétoldalú vagy többoldalú eljárás esetén 8 millió forint lesz. A díj fizetésére részletfizetés vagy fizetési halasztás nem engedélyezhető.