Adóváltozások a személyi jövedelemadó és járulékok területén
A gyermekes családokat segítő személyi jövedelemadó kedvezmények egy része már a 2024. őszi adócsomagban, másik része a 2025. június 19-én kihirdetett jogszabályban jelent meg, valamint a 2025. áprilisában elfogadott új törvényekben kapott helyet. A kedvezmények fokozatosan, 2025. és 2026. évben kerülnek bevezetésre. Ennek részletszabályait valamint a szociális hozzájárulási adóra és társadalombiztosítási járulékra vonatkozó legfontosabb adóváltozásokat ismertetjük most hírlevelünkben.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Családi adókedvezmény mértékének emelkedése
A 2024. téli adócsomag részeként került kihirdetésre, hogy a családi adóalap-kedvezmény – az eltartottak számától függően – kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként a duplájára emelkedik két lépcsőben.
A családi adókedvezmény duplázásának első lépése július 1-jén történik meg. Ez azt jelenti, hogy havonta, egy eltartott esetén 100 000 forint, két eltartott esetén kedvezményezett eltartottanként 200 000 forint, három, és minden további eltartott esetén kedvezményezett eltartottanként 330 000 forint lesz az adóalap-csökkentés összege. A tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos -személynek minősülő kedvezményezett eltartott után az adóalap-csökkentés 2025. július 1-től jogosultsági hónaponként 66 670 forintról 100 000 forintra nő.
A megemelt kedvezmény a szülők jelentős többségének automatikusan jár. Júliusban azoknak kell új adóelőleg-nyilatkozatot adniuk, akik korábban az adóelőleg-nyilatkozatukban a kedvezmény összegét, és nem a kedvezményezett eltartottak számát adták meg. Így munkáltatójuk már júliustól magasabb összegben tudja figyelembe venni a családi kedvezményt az szja-előleg megállapításakor.
A megemelt összeg akkor sem vész el, ha valaki elfelejt évközben nyilatkozni. Ebben az esetben a családi kedvezmény a 2026. május 20-ig benyújtandó szja bevallásban igényelhető majd vissza.
Csecsemőgondozási díj (CSED), gyermekgondozási díj (gyed) és az örökbefogadói díj (öfd) adómentessége (2025. évi XVI. törvény)
A 2025 június 30-ig érvényben lévő rendelkezések értelmében a CSED és az öfd után 15% szja-t, a GYED után pedig 15% szja-t és 10%-os nyugdíjjárulékot vont le a folyósító szerv.
Az új törvény értelmében az ezen ellátásokban, vagy ezen ellátások közül egyidejűleg több ellátásban részesülő magánszemély az Szja törvényben meghatározott összevont adóalapját a CSED, a gyed vagy az öfd kedvezményével csökkenti.
A kedvezmény mértéke a CSED, a gyed vagy az öfd összege, így ezzel a rendelkezéssel adómentessé válnak ezek az ellátások. Ha a magánszemély egyidejűleg többféle ellátásban is részesül, a kedvezmény mindegyik ellátás után érvényesíthető.
A csecsemőgondozási díjat, a gyermekgondozási díjat vagy az örökbefogadói díjat folyósító szerv a magánszemélyt megillető ellátást a kedvezmény figyelembevételével fizeti ki.
Az átmeneti rendelkezés értelmében a CSED, a gyed és az öfd kedvezménye először a 2025. június 30-át követően folyósított ellátásokra alkalmazható.
Tekintettel arra, hogy ezeknek az ellátásoknak a folyósítása a tárgyhót követő hónap 10-éig történik, így a kedvezmény első alkalommal a 2025 júliusában folyósított ellátások tekintetében érvényesíthető, függetlenül attól, hogy az ellátást mely időszakra vonatkozóan folyósítják.
Ennek értelmében a kifizetés időpontja számít, nem az ellátás időszaka.
Ezen adómentesség bevezetésével 2025. július 1-től változik az adóalap-csökkentő kedvezmények érvényesítésének sorrendje is. A CSED, gyed, és öfd kedvezménye bekerül másodikként a négy vagy több gyermekes anyák kedvezménye után, és a 25 év alatti fiatalok kedvezménye elé.
Új rendelkezés, hogy a magánszemély a gyedet folyósító szerv részére az Szja tv. rendelkezései szerint nyilatkozatot tehet az adóalap hiányában nem érvényesíthető családi kedvezmény családi járulékkedvezményként történő érvényesítéséről.
Hatályos: 2025. július 1-től.
Három gyermeket nevelő anyák kedvezménye (2025. évi XV. törvény)
2025. október 1-től a három gyermeket nevelő anyák kedvezményét érvényesítő magánszemély a az Szja tv.-ben meghatározott összevont adóalapját a három gyermeket nevelő anyák kedvezményével csökkenti.
A kedvezmény – többek között - a magánszemély által a jogosultsági időszakban megszerzett összevont adóalapba tartozó bérnek minősülő jövedelem, a nem önálló tevékenységből származó jövedelmek összege, ide nem értve a munkaviszony megszüntetésére tekintettel kapott végkielégítés törvényben előírt mértéket meghaladó összegét. Az önálló tevékenységből származó jövedelmek közül kedvezmény például a vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazó egyéni vállalkozó vállalkozói kivétje, átalányadózás esetén az átalányban megállapított jövedelme; a mezőgazdasági őstermelő e tevékenységéből származó jövedelme.
Ennek értelmében a három gyermeket nevelő anyák törvényben részletesen leírt meghatározott összevont adóalapba tartozó jövedelme adómentességet élvez. A törvény nem tartalmaz sem életkorra vonatkozó határt, sem összegbeli felső korlátot az szja mentesség kapcsán.
Három gyermeket nevelő anyának minősül az a nő, aki vér szerinti vagy örökbefogadó szülőként az általa nevelt gyermekre tekintettel:
a) családi pótlékra jogosult, vagy
b) családi pótlékra már nem jogosult, de jogosultsága legalább 12 éven keresztül fennállt, és az a) és b) pont szerinti gyermekek száma három, azzal, hogy a b) pont szerinti gyermekkel esik egy tekintet alá az a gyermek is, aki után a családi pótlékra való jogosultság a gyermek elhunyta miatt szűnt meg.
A kedvezményre való jogosultság annak a hónapnak az első napján nyílik meg, amely hónap bármely napján a magánszemély három gyermeket nevelő anyának minősül, és megszűnik annak a hónapnak az utolsó napján, amelynek egészében már nem minősül ilyennek.
Ezen adómentesség bevezetésével 2025. október 1-től is változik az adóalap-csökkentő kedvezmények érvényesítésének sorrendje is. A három gyermeket nevelő anyák kedvezménye bekerül egy sorba a négy vagy több gyermekes anyák kedvezménye mellé, ez a sorban elsőként érvényesíthető adóalap-csökkentő kedvezmény.
A három gyermeket nevelő anya a törvényben meghatározott jövedelmei után a kedvezményt a 2025. szeptember 30. után megszerzett, munkaviszonyból származó jövedelem esetén a 2025. szeptember 30. utáni időszakra elszámolt jövedelmei tekintetében érvényesítheti.
Hatályos: 2025. október 1-től
30 év alatti anyák kedvezménye (2025. évi XIII. törvény)
Ezt a kedvezményt a személyi jövedelemadó rendszerébe már 2023. január 1-től bevezették, azonban a felső korlátot a KSH által közzétett, a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkeresethez kötötték, továbbá a meglévő gyermekek után nem lehetett igénybe venni.
2026. január 1-től a 30 év alatti édesanyák is, a törvényben meghatározott jövedelmek tekintetében személyi jövedelemadó mentességet élveznek majd, a kedvezményt továbbá kiterjesztik a már meglévő gyermekekre is.
A 30 év alatti anya az Szja tv.-ben meghatározott összevont adóalapját a 30 év alatti anyák kedvezményével csökkenti.
A 30 év alatti anyák kedvezményére jogosult az a 30 év alatti anya, aki
a) az Szja tv. 29/A. § (3) bekezdés a) pontja szerint a vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermekére tekintettel, vagy
b) az Szja tv. 29/A. § (3) bekezdés b) pontja szerint magzatra tekintettel
családi kedvezmény érvényesítésére jogosult.
Jogosultsági hónapként az a hónap vehető figyelembe, amelyben a 30 év alatti anya Szja tv. szerinti családi kedvezményre való jogosultsága fennáll. A kedvezmény legkésőbb annak az évnek az utolsó olyan hónapjáig vehető igénybe, amelyben az édesanya betölti a 30. életévét.
A kedvezmény a három gyermeket nevelő anyák kedvezményénél már ismertetett jövedelmek tekintetében vehető igénybe.
Ezen adómentesség bevezetésével 2026. január 1-től ismét változik az adóalap-csökkentő kedvezmények érvényesítésének sorrendje. A 30 év alatti anyák kedvezménye első helyre kerül az adóalap-csökkentő kedvezmények érvényesítésének sorrendjében, így megelőzi a négy vagy többgyermeket nevelő anyák, a három gyermeket nevelő anyák és a két gyermeket nevelő kedvezményét, majd ezt követi a sorban a CSED, gyed és öfd kedvezménye.
A kedvezmény a 2025. december 31-ét követően megszerzett jövedelmek, munkaviszonyból származó jövedelem esetében a 2025. december 31-ét követő időszakra elszámolt jövedelmek tekintetében érvényesíthető.
Hatályos: 2026. január 1-től
Két gyermeket nevelő anyák kedvezménye
A két gyermeket nevelő anyák által megszerzett jövedelmekre 4 lépcsőben kerül kiterjesztésre a személyijövedelemadó-mentesség a következők szerint:
- 2026. január 1-jén a 40 év alatti
- 2027-től a 40 és 50 év közötti,
- 2028-tól az 50 és 60 év közötti,
- 2029-től pedig a 60 év feletti két gyermeket nevelő anyák törvényben meghatározott jövedelmei válnak adómentessé.
A két gyermeket nevelő anyák kedvezményét érvényesítő magánszemély az Szja tv.-ben meghatározott összevont adóalapját a két gyermeket nevelő anyák kedvezményével csökkenti.
A kedvezmény a három gyermeket nevelő anyák kedvezményénél már ismertetett jövedelmek tekintetében vehető igénybe.
Két gyermeket nevelő anyának minősül az a nő, aki vér szerinti vagy örökbefogadó szülőként az általa nevelt gyermekre tekintettel a családok támogatásáról szóló törvény szerinti
a) családi pótlékra jogosult, vagy
b) családi pótlékra már nem jogosult, de jogosultsága legalább 12 éven keresztül fennállt,
és az a) és b) pont szerinti gyermekek száma kettő, azzal, hogy a b) pont szerinti gyermekkel esik egy tekintet alá az a gyermek is, aki után a családi pótlékra való jogosultság a gyermek elhunyta miatt szűnt meg.
A kedvezményre való jogosultság annak a hónapnak az első napján nyílik meg, amely hónap bármely napján a magánszemély két gyermeket nevelő anyának minősül, és megszűnik annak a hónapnak az utolsó napján, amelynek egészében már nem minősül ilyennek.
Ez a kedvezmény az adóalap-csökkentő kedvezmények sorendjében a 30 év alatti anyák kedvezményét követően, a három, illetve négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményével együtt a második helyen van.
Ilyen módon 2026. január 1-től a az adóalap-csökkentő kedvezmények érvényesítésének sorrendje az alábbi lesz:
- 30 év alatti anyák kedvezménye;
- négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye, három gyermeket nevelő anyák kedvezménye vagy a két gyermeket nevelő anyák kedvezménye;
- csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj és örökbefogadói díj kedvezménye;
- 25 év alatti fiatalok kedvezménye;
- személyi kedvezmény;
- első házasok kedvezménye;
- családi kedvezmény.
A három, illetve két gyermeket nevelő anyák, és a 30 év alatti anyák kedvezményének igénybevételére vonatkozó közös szabályok
A kedvezmény érvényesítésének feltétele az anya adóbevalláshoz tett nyilatkozata, amelyen fel kell tüntetni a kedvezményre való jogosultság jogcímét, a gyermekek adatait, a kedvezmény (tehát a törvényben meghatározott, összevonás alá eső jövedelem) összegét.
A kedvezményre jogosult anya a részére jövedelmet juttató munkáltató, kifizető felé az Szja tv. rendelkezései szerint nyilatkozatot tehet az adóalap hiányában nem érvényesíthető családi kedvezmény családi járulékkedvezményként történő érvényesítéséről.
A magánszemély a kedvezmény érvényesítése érdekében az összevont adóalapba tartozó bevételt juttató kifizető, munkáltató részére adóelőleg-nyilatkozatot tehet.
A kedvezményt érvényesítő magánszemély kedvezményre jogosító jövedelmének adóelőleg-alapját más kedvezménnyel a kifizető, a munkáltató nem csökkenti, azonban a magánszemély a családi kedvezményről adóelőleg-nyilatkozatot tehet a munkáltató, az összevont adóalapba tartozó rendszeres bevételt juttató kifizető részére. A családi kedvezmény adóelőleg-alap terhére nem érvényesíthető értékének 15 %-kal meghatározott összege a Tbj. szerinti szabályok alkalmazásával családi járulékkedvezményként vehető igénybe.
Családi pótlék adómentessége
Az Szja törvény jelenleg hatályos szabályozása szerint a családi pótlék adómentességét az a rendelkezés biztosítja, amely szerint annak összegéből nem kell jövedelmet megállapítani. Az ellátás adómentessége nevesítetten az 1. számú mellékletben kerül rögzítésre más hasonló jellegű juttatásokhoz hasonlóan.
Hatályos: 2025. június 20-tól
Bővül az adómentes juttatások köre
A korábbi 300 W-ról 700 W-ra emelkedik a kifizető által biztosított elektromos rásegítésű kerékpárok megengedett teljesítményhatára magáncélú használat esetén.
Hatályos: 2026. január 1-től
A szolgálati lakás vagy munkásszállás adómentessége már a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepének tulajdonát képező vagy általa bérlet szálláshelyre is kiterjed, ha minden jogszabályi feltétel teljesül, és a munkavállaló a külföldi vállalkozással áll munkaviszonyban.
Hatályos: 2025. június 20-tól
Nyugdíjas gyermekesek bevallási kötelezettsége
A két, három, illetve négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét érvényesítő egyébként a Tbj. szerint saját jogú nyugdíjasnak minősülő magánszemélynek a kedvezmény alapba tartozó jövedelmeiről akkor kell bevallást beadnia, ha a kedvezményre jogosító jogcímen megszerzett jövedelme nem kifizetőtől származik, vagy abból a kifizető egyébként nem lenne köteles adóelőleget levonni, és az e jövedelme alapjául szolgáló tárgyévi bevételeinek összege meghaladja az éves átlagkereset négyszeresét.
Hatályos: 2026. január 1-től
SZOCIÁLIS HOZZÁJÁRULÁSI ADÓ
Szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség keletkezik a két, három, illetve négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezményét érvényesítő, egyébként a Tbj. szerint saját jogú nyugdíjasnak minősülő magánszemély
- részére az adóévben ugyanazon kifizető által juttatott a kedvezményalapba tartozó tárgyévi bevételeinek az éves átlagkereset négyszeresét meghaladó összege után, amely jövedelmekből a kifizetőnek adóelőleget kellene levonnia,
- által megszerzett a kedvezmény alapjául szolgáló jövedelmek együttes összegének az éves átlagkereset négyszeresét meghaladó része után, amely jövedelmek nem kifizetőtől származnak, vagy amely jövedelmekből a kifizető nem lenne köteles adóelőleget levonni.
Az adófizetési kötelezettség az a) esetben kifizetőt, a b) esetben a magánszemélyt terheli.
A szabály alkalmazásakor a kapcsolt vállalkozások által ugyanannak a magánszemélynek adott jövedelmeket össze kell számítani, és úgy kell tekinteni, mintha egyetlen kifizető teljesítette volna azokat.
Hatályos: 2026. január 1-től
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSI JÁRULÉK
A családi járulékkedvezmény igénybevételére a biztosított magánszemélyek jogosultak.
Figyelemmel arra, hogy a gyermekgondozási díj a biztosítotti státuszt megalapozó jogviszonynak az ellátás folyósítása alatti megszűnését követően is jár, szükséges volt módosítani a jogszabályt, hogy az ellátásban részesülő személy akkor is igénybe veheti a járulékkedvezményt, ha az alapjogviszonya (pl.: munkaviszonya, egyéni vállalkozói jogviszonya) megszűnik és emiatt már nem minősül biztosítottnak.
Hatályos: 2025. július 1-től